Thursday, December 11, 2008

alhamdulillah ^_^

salam alaik!

cuba teka wat is my QTI result?!

em..

rase2????

alhamdulillah...

saye lulus!!!

wah...seronok bangat deh!!

penantianku selama beberapa jam sebelum QTI (walaupun agak membosankan)

berbaloi juga akhirnya...

huhu,...

ada hikmahnya juga aku menunggu lama di situ..

dapat juga aku menjalin ukhuwah dengan seorang ukht...

profile : -berpurdah
-menetap di Melaka
-25 tahun

aku mmg nak sgt tegur dia..nak tny camne dia boleh tergerak hati nak pakai purdah ni sume

tapi takut2 gak la..

"Assalamualaikum"

aku menghulurkan salam tanda perkenalan...

alhamdulillah...ukhti itu menunjukkan tnda2 positive

daripada sinar anak matanya, dia juga gembira utk berbual dgnku..(ke aku jek yg perasan?huhu..)

mula2, aku tny dia blaja ape, dok kat mana,sekadar berbasa-basi je la....

lps tu...sepi jek..~yg terdengar hanyalah bunyi drpd televisyen di hadapan kami...

rancangannya sgt membosankan...dengan penampilan seorang artis yg memakai gaun atas lutut..

aurat sesama perempuan islam : PUSAT HINGGA LUTUT

sakit mata aku memandangnya....sakit lagi hati memikul dosanya..huhu...

mmg da fesyen skrg..artis suma nak tayang lutut...ish3x(geleng2 pale)

semoga diberi hidayah hendaknya..ameen~

okay, back to da topic....

" Akak ni sejak bila pakai purdah?" aku memberanikan diri bertanya...

"Starting tahun ni...Akak ni sepatutnya dah lama berpurdah..cuma belum dpt hidayah drpd Allah masa tu..coz akak belajo Quran..."

"Oh~"

" Akak beli kat mana ye purdah ni?"

"ni bukan akak yg beli...akak ade carik jugak.tapi susah nak jumpa...Purdah ni kakak ipar akak yg bagi...Apelagi, akak pn pakai la..ye la, hidayah bukan dtg sekali.Akak dapat, akak terus grab da chance."

"Seronoknya tgk orang berpurdah ni..Saya jelez betul.." Aku memberikan senyuman manis kepadanya...
"Saya teringin nak pakai purdah..tapi ..entahla.."

"Akak pakai purdah ni pun sebab dapat sokongann daripada ayah & kakak ipar... mak akak mula2 tak bagi pakai sebab takut akak tak istiqamah..Dia takut kalau2 akak dapat suami biasa, dah tak ajar agama lagi, then akak balik pakai tudung biasa..tapi lama2, mak akak da faham n yakin dengan akak."

"Baguslah kalau mcm tu..mcm saye ni....Mak saya pn x bagi pakai coz takut skrg ni kan byk ilmu agama islam yg salah fahamannya.. Dia takut tersesat..lebih kurang mcm tu la...then, sy pun amik coz ADFP n nak pi US nnti...kat INTEC tu setakat ni blom ade org yg pakai purdah.."

"Betulla tu..Setiap mak ade reasonnya yg tersendiri kalau dia melarang.. Dia ade prinsipnya..

Cuba slow talk dengan dia... Akak ni pun x terus pakai...Akak mula slow2.start from da very bottom..mula2, akak pakai baju kurung dengan tudung biasa, then akak pakai baju kurung dan tudung labuh..baru la akak pakai purdah.."

"Saya pun ada pesan kat kawan saya di UK..Dia nanti pi Mesir.So, saya minta tolong dia belikan untuk saya..huhu."

"Semoga suatu hari nanti saya dapat ikut jejak langkah akak.."

"Semoga.InsyaAllah..Ameen~"

"Ameen~"

Inilah antara isi perbualan kami...Kami sempat bertukar nombor telefon sebagai penghubung ukhwah kami...Dalam hati, aku berdoa semoga ukhwah ini x berhenti setakat di sini sahaja...

Hm...bilalah aku dapat jadi seperti muslimah ini...

(Semoga aku dapat menjadikan purdah sebagai pakaianku sebelum aku menutup mata buat selama-lamanya...insyaAllah~)

No comments: