Wednesday, September 23, 2009

jom ZIKIR!

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Acapkali, ketika berjalan berseorangan, masa dibazirkan begitu sahaja...
Saya asyik memikirkan waktu kelas yang akan bermula hanya beberapa minit shj lagi...

Alangkah ruginya masa itu jika tidak digunakan dengan sebaik mungkin...
Sudah banyak waktu yang telah saya bazirkan...

Sejak saya menghadiri Kem Biro Tatanegara(BTN), alhamdulillah, kadangkala masa terluang itu saya gunakan utk berzikir dan bertahmid memujiNya.

Sewaktu di BTN, terdapat tazkirah ringkas selepas Subuh dan Maghrib. Satu tazkirah yang berjaya menyedarkan saya ialah berkenaan kisah yang sgt menarik tentang seorang ahli syurga.

Kisahnya berbunyi begini...

Di dalam syurga, kita boleh dapat apa sahaja yang kita impikan. Sekiranya kita teringin makan buah, buah itu akan menundukkan dirinya agar tercapai oleh kita. Jika kita sgt malas, buah itu akan datang kepada kita. Jika malas lagi, maka buah itu akan diblend dan kita hanya tinggal menghirupnya sahaja seperti jus buah.

Jika kita ingin makan daging burung, maka burung itu akan menggolek2kan dirinya atas api dan kita hanya perlu memakannya. Apabila sudah kenyang maka burung tersebut akan mencantum2kan dirinya sebelum terbang semula ke angkasa.
Subhanallah.

Suatu hari, ada seorang ahli syurga bersantai di dalam syurga. Tiba2, ada setitis air jatuh atasnya. Maka, dia pun merasa air tersebut dan mendapati air tersebut sangatlah enak.
Dia pun tercari2 daripada mana datangnya sumber air tersebut namun tidak dijumpai.

Lalu, dia pun bertanya kepada malaikat..

"Wahai malaikat, daripada mana datangnya air yang
selazat ini?"

Maka malaikat menjawab..
"air tersebut datangnya daripada air
basuhan kaki daripada ahli syurga di syurga atas"
Ahli syurga tersebut berasa curious tentang amalan ahli syurga yang mendapat nikmat yang sebegitu rupa. Bayangkan ,hanya air basuhan kaki ahli syurga tidak dapat menandingi nikmat syurga di bawah..subhanallah!
Maka dia pun bertanya lagi,
"Wahai malaikat, apakah amalan ahli syurga itu sehingga mendapat kenikmatan yang sebegini?"

Lalu malaikat pun melihat buku2 amalan.

Hendak tahukah jawapannya rakan2?

"beza amalan ahli syurga bawah dan ahli syurga atas itu hanyalah satu SUBHANALLAH"

Maka, tidakkah kita akan merasa rugi di akhirat kelak seandainya kita tidak mendapat nikmat itu sedangkan hanya sedikit usaha yang diperlukan untuk berzikir?

Amalan kita pun tidak menjanjikan kita ke syurga (kerana banyaknya dosa-astaghfirullah)
oleh itu, marilah kita top up amalan kita dengan berzikir di mana jua kita berada..
insyallah, setiap usaha kita akan dibayar allah dengan ganjaran yang berlipat ganda^_^
Ameen~

Tasbih - SUBHANALLAH (Maha Suci Allah)
Tahmid - ALHAMDULILLAH (Segala puji bagi Allah)
Tahlil-LAILAHAILLAH (Tiada tuhan selain Allah)
Takbir - ALLAHUAKBAR (Allah yang Maha Besar)

Hijab?xde masalah kan??

Bismillah...
Alhamdulillah, saya tidak lagi berasa 'keseorangan' memakai hijab di tengah2 khalayak ramai...
Bagaimana saya boleh lupa bahawa hijab itulah lambang ketinggian status muslimah...
Aurat terpelihara dan tidak diperagakan sewenang2nya utk orang yg haram melihatnya...
Astaghfirullah..
Bagaimana saya boleh lupa akan kisah jam tangan mahal di dalam sebuah bekas?
Ingat lagikah akan kisah itu?
Kita ambil contoh yang mudah...
Jika kita punya jam tangan yang bernilai jutaan ringgit.. Adakah kita hanya meletakkan ia terdedah dan boleh dipegang atau diambil oleh orang lain dengan sewenang2nya?
tentu tidak bukan?
atau kita akan meletakkannya di dalam sebuah kotak khas dan dibalut dengan kemas serta dikunci kerana khuatir dicuri?
Begitulah juga dengan aurat wanita...
Allah telah meletakkan kita di tempat yang tinggi...
Maka mengapa saya harus merasa begitu?
Sepatutnya saya perlu berbangga dan gembira kerana diberi hidayah utk memelihara aurat..
Alhamdulillah...
Alhamdulillah...
Alhamdulillah..

Saturday, September 19, 2009

beraya di perantauan..



Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin..
~Purdue University~




Wednesday, September 16, 2009

Hijab?

Bismillah..

Berada di perantauan, dengan bilangan Muslimat yang boleh dibilang dengan jari, kadang2 membuatkan diri saya berasa terasing...

Kadang2 atau selalu, dlm kelompok manusia Purdue, hanya diri ini yang bertudung(hijab)..

Kadang2, nmpk juga berbeza layanan mereka antara muslim dan non muslim..

Oleh itu, sebagai insan yg lemah kadang2 terdetik rasa keseorangan di hati..

Alhamdulillah, tadarus Quran, lagu You're Never Alone(Zain Bikha) dan The Veil(Dawud Wharnsby) menenangkan jiwa yang kadangkala resah...

Benarlah, bila berada di negara orang yang majoritinya non-muslim, iman ini mmg teruji dan diuji..

Alhamdulillah, syukur kepadaNya kerana diberi ujian ini...

Dapatlah dinilai sejauh mana keteguhan iman kita...

Apalah sangat ujian ini jika dibandingkan dengan sahabat2 Nabi kita mula2 kedatangan Islam di Mekah..

Mereka begitu teguh dengan Islam walaupun dicaci, didera dan dihina seteruk-teruknya..

ya Allah, semoga ujian yang sekecil ini dapat kulepasi dengan mudah..

Ameen~!

p/s : Allah is always and will always be with us.. You'll never walk alone...^_^

Allah Knows

bismillah...
dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

Hidup kita di dunia ini bagi mencari keredhaanNya..
Jadi, setiap apa yg kita niatkan hanya keranaNya..

Tidak kisahlah jika manusia nampak atau tidak..
Yang pasti, Dia Maha Mengetahui segala2nya..

Kita tidak perlukan atau kisahkan pujian daripada makhluk(yang diciptakan)
Tapi, apa yang penting adalah kredit (ganjaran pahala) daripada al-Kholiq (Pencipta) kita.

Oleh itu, janganlah kita bersedih apabila orang tidak nampak atau tidak menghargai usaha kita..
Kerana selagi kita bernafas di muka bumi ini, Allah nampak apa yang kita kerjakan...

Itulah yang menceriakan hidup kita sebagai seorang muslim..alhamdulillah! ^_^

Bersyukur kerana dilahirkan sebagai seorang Islam..

In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful...

We live our lives just for the sake of Allah..
Thus, ANYTHING and EVERYTHING we do is only for Allah.

What matters is the credits from Allah, not from human being..

coz Allah who will decide to put us in Jannah(Heaven) or Nar(Hell),
human can't do anything except the syafaat from Rasulullah..
insyallah..

There's no space for sadness when our work are not being appreciated by others,
coz Allah Knows...

That's what makes up our day as a muslim. Praise to Allah..

It's great to be a muslim!!

With that, I presents you...

Allah Knows by Zain Bhikha & Dawud Wharnsby


video

Tuesday, September 15, 2009

Kehidupan

Setiap hari, kita selalu berkata,
"Bagilah aku masa satu hari lagi untuk hidup."
tapi, majoriti kita tidak cuba melakukan apa2 utk merubah diri kita sendiri atau membantu merubah dunia...

"Ya Allah, janganlah kau hidupkan dan janganlah kau
matikan kami dalam keadaan sia-sia.."

Monday, September 14, 2009

Senyumlah...

senyumlah wahai diriku~

jangan biarkan senyuman ini pudar daripada dirimu...

Smile oh my dear self...

Don't let it fades away from you..

Marilah kita =)

kerana ^_^ itu S E D E K A H

ucapkanlah..

A L H A M D U L I L L A H ~

^_^

Sunday, September 13, 2009

Kenapa perlu bersyukur?

Dalam perjalanan ke kampus, salah satu kegemaran saya adalah memerhatikan alam.
Apabila melihat alam, hati saya berasa lapang dan mula bertahmid memujiNya kerana menghadiahkan saya keindahan alam ciptaanNya.

SUBHANALLAH!

Melihat daun2 yang luruh, langit yang indah terletak, awan yang indah terbentuk, tupai yang menonjolkan diri...sudah cukup untuk membuat saya bersyukur.


Jika Allah tidak izinkan saya melihat, maka, sudah psti saya tidak dapat melihat semua ini.
Jika Allah tidak izinkan saya mendengar, maka sudah pasti saya tidak dapat mendengar kemerduan suara alam.
Jika Allah tidak izinkan saya bernafas lagi, tidak mungkin saya dapat merasai semua kenikmatan ini.
Jika Allah tidak memerintahkan pokok , haiwan dan alam untuk melakukan tugas mereka, semestinya akan kucar kacirlah alam ini...

Maka memang benarlah Allah sahajalah Tuhan yang layak disembah di muka Bumi ini..
Tiada Tuhan selain dia...

LAILAHAILLALLAH..

Maka dengan itu, saya sangat bersyukur dilahirkan sebagai seorang Islam kerana hanya memikirkan itu sudah cukup untuk membuatkan hati saya berbunga riang...

Jika saya bukan seorang Islam, saya mungkin memandangnya dengan pandangan kosong dan melihat semuanya hanyalah perkara biasa(nothing special)

Alhamdulillah!!!!
Alhamdulillah!!!
Alhamdulillah!!!

Takbir!
ALLAHUAKBAR!!!!

Iftar di Gym..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Semalam, AJK Masjid mengadakan iftar untuk mengeratkan ukhuwah antara kami selain mengadakan kutipan derma utk pembaikan masjid dan aktiviti2 di masjid sepanjang tahun. Bajet yang diperlukan agak besar, dalam seratus lebih ribu...

Iftarnya, alhamdulillah, cukup sedap dan mewah...

-nasi beriani daging
-ayam
-salad
-pizza
-aiskrim pisang
-kek brownies

Dan alhamdulillah juga, kutipan sebanyak hampir $50 000 dpt dikutip...

Di sini, pemegang kuasanya adalah non muslim.
Maka, masjid (Islamic Center) itu disewa bangunan atau tanahnya (agak mahal)
Jika bukan kita umat Islam West Lafayette yang menjaga dan menyumbang dana kepada masjid, maka siapa lagi yang dapat menolong kita? (selain Allah)

Mendengar sedekah sahaja membuatkan hatiku lega.
Sesungguhnya, Allah maha mendengar akan keluhan hambaNya.
Baru beberapa hari lepas saya berbisik di dalam hati,

"Sudah lama aku tidakbersedekah. Dulu, di Malaysia ada jugak
bersedekah(walaupun x banyak)"

Peluang ini saya gunakan untuk bersedekah.. Semoga dosa saya dihapuskan bersama pahala sedekah itu. Ameen...

Jika tidak silap, sedekah ini ada banyak kebaikannya. Antaranya menolak bala dan menjadi saham kta di akhirat. Kiranya kira simpan bank pahala untuk akhirat.(Bukan di dunia sahaja ada bank)^_^
Sedekah ni pun dapagt membantu ekonomi sesama umat Islam..Kalau x, masakan kita dapat membina masjid di West Lafayette dan menganjurkan aktiviti2 keagamaan di sini....

Alhamdulillah, tidak rugi sekiranya kita bersedekah dan berbuat baik sesama kita.
Alhamdulillah, saya dapat merasakan Allah sentiasa menolong saya dan membuatkan saya gembira..
Memanglah semua org akan menghadapi kesusahan. Tapi, kesusahan itu adalah dugaan yang diberikanNya untuk menguji keimanan kita terhadapNya.
Astaghfirullah, betapa saya banyak merungut kita menimpa musibah...

Oleh itu, marilah kita bersedekah demi Allah dan bersyukur kepadaNya yang telah melimpahkan rahmat yang tidak terkira kapada kita...

p/s : satu bulan satu dolar pn dah okey! yok!!!

Muslimaat in PURDUE ^_^

Bismillah..

Kelmarin, kami mengadakan usrah muslimah buat julung2 kalinya di Purdue.
Kak Amani mengetuai usrah kali ini. Ternyata, beliau merupakan seorang naqibah yang berkaliber. Alhamdulillah, beliau akan graduate bersama PhD tahun ini.Insyallah...

Topik pertama kami ringkas sahaja namun inti patinya amat penting dalam menguatkan ukhuwah umat Islam.

Inilah tajuk usrah kami.....ringkas dan padat!

Sisterhood in Islam
Sememangnya, semua orang tahu kepentingan
sisterhood sesama kita. Tapi, sudah lumrah manusia yng sering terlupa. Maka, usrah ini menjadi landasan untuk sentiasa ingat mengingatkan antara satu sama
lain di samping menambah ilmu di dada..
Alhamdulillah, usrah ini sedikit sebanyak (hopefully BANYAK) mengingatkan kembali diri ini bahawa hidup di dunia ni bukan hanya utk diri sendiri(pentingkan diri) tetapi utk satu ummat Islam.. Kita MESTI ambil berat akan saudara seislam yang lain sebagaimana sayangnya kita kepada diri sendiri...
Kata2 itu, saya lekatkan di minda kerana bimbang saya terlupa dengan kewajipan ini...
Sesungguhnya, memang indah ukhuwah dalam Islam.
"Thank you Allah for the gift of ISLAM!!"

Solatlah kamu di mana2...

Salam..

Seperti manusia lain, iman saya sentiasa turun naik.
Boleh dikatakan saya belum matang sepenuhnya kerana sering terleka dengan hiburan. Lihat shj di Wisconsin, betapa banyak saya terleka namun saya berasa gembira. Dalam kealpaan saya, saya dapat membantu kawan melakukan solat dalam ketiadaan tmpt utk berwuduk n solat sebagaimana di Malaysia. Bukan saya hendak riak, tapi sekadar hndk berkongsi ilmu. Jika diikutkan rancangan kami utk menunggu dan balik menaiki bas selepas selesai membeli belah di West Town Mall, maka akan terlepaslah solat asar dan maghrib begitu sahaja dan kemungkinan terlambat berbuka puasa. Tapi, seperti kata pepatah, "if u wanna gain something, u have to lose something". Hal ini kerana, saya memboikot McD sejak bulan Januari 2009.tapi, dlm hal ini
kita kena utamakan yg utama. Alhamdulillah, saya membawa kompas dan sejadah. (saya
telah melakukan jama' taqdim)


Maka, mereka berwuduk di restoran McD dan solat di depan lake tidak jauh dr McD(tmptnya
agak terlindung dr pglihatan org). Seorang memesan makanan utk berbuka(mujur dia uzur), muslimin menunaikan solat asar manakala kami menunggu mereka selesai kerana saya perlu meminjamkan tudung dan stoking kepada rakan saya. Alhamdulillah, dia kata baru dia sedar kewajipan menutup aurat kerana memudahkan solat di mana shj kita berada. Maka,saya menunggu di dalam ladies sementara menunggu dia selesai menunaikan solat.
Alhamdulillah, hati sy berasa lega kerana dapat mengelakkan daripada meninggalkan solat=)
Kemudian, kami berbuka puasa bersama2...^_^

Wisconsin-Madison

Seminggu yang lalu, saya dan 4 org senior ke Wisconsin. Kami singgah sebentar di Chicago untuk santapan malam... Cuaca sungguh dingin ketika itu.. Saya sudah menggigil kesejukan. Mujur Fatin, sahabat sebilik meminjamkan tualanya. Maka kami bertiga di belakang menyelubungi diri kami dalam kepekatan malam. Melihat kondisi lebuh rayanya, saya boleh katakan di Malaysia lebih baik dan smart.=) Apapun,saya tertarik dengan perkataan Chicago Skyway di salah satu tolnya. ^_^.

Alhamdulillah, setelah 4 jam perjalanan , kami selamat sampai di Wisconsin dan bermalam di rumah Aisyah, kawan Fatin. Suasana di Wisconsin berbeza dengan Purdue. Bandarnya lebih hidup dan meriah daripada Purdue. Esoknya mereka berlima pergi ke Chicago utk mendapatkan makanan halal manakala saya menetap di rumah Ili.

Hari pertama :

pertama : angkat piano beramai2 di rumah Ili-tingkat teratas
(saya hanya tlg mendoakan agar dipermudahkan dan beri maklumat sikit2 if ade terlanggar mana2 ^_^)
kedua : pergi UBS (Irshaad belanja-syukran)
ketiga : jln2 naik basikal n buat ketupat utk iftar (ketupat x menjadi)
keempat : pergi Mendota lake (byk itik yg comel2)
kelima: tgglkan cat basikal Ain (Coco) kerana nak spray kaler baru
keenam : bermain frisbee (buat pertama kalinya)
ketujuh : buka puasa di rumah Emily (makan fried rice n spring roll-popia)

Hari kedua :

pertama : jln2 di sekitar wisconsin
kedua : shopping di UBS
ketiga : shopping di westtown mall
keempat : jln2 lagi di wisconsin (capitol)
kelima : buatsmoothie di rumah zafree, irshaad n khairi
keenam : bermain Wii smbil menunggu ayam halal KFC dari chicago (sampai tangan sakit)

Hari ke-3 :

pertama : jln2 di wisconsin (menghala ke capitol)-muzium tutup
kedua : menjelajahi capitol
ketiga : shopping utk masak spagethi n cappucino starbuck
keempat : buat spagethi n ade french fries

Terima kasih semua!

Marilah membantu sesama kita...

Salam...

Tiba2 teringat tntg utk apa kita hidup di dunia ini..
semuanya demi mencari keredhaan Allah..
semuanya demiNYA.
Kita diutuskan di sini utk mentaatiNYA.
tapi seringkali diri ini alpa akan tanggungjawab sbg seorang hamba...
Mungkin kerana terlalu seronok akan kehidupan dunia
Naudzubillahi min dzalik. T_T
seringkali niat ini terpesong daripadaNYA.
Jika begitu, ruginya diri ini berada di muka bumi ini.

"Ya Allah, hambaMu ini memohon ampun atas segala kealpaan yang
disengajakan atau tidak.

SyurgaMu lebih indah daripada kesenangan dunia
ini..

Janganlah kami tergolong dalam golongan org yg tertipu dan
rugi

Lindungilah kami daripada kelalaian
terhadapMu.

Ampunkan lah kami kerana sesungguhnya engkaulah yang Maha
Pengampun lagi Maha Mengasihani"


Kawan2 sekalian, andaikata saya terlupa dalam menjalankan amanah saya, tegurlah saya dengan sebaik-baiknya.

Buat saudara shahnom, terima kasih atas nasihat saudara.

Kita adalah satu badan. Jika salah satu anggota berasa sakit, maka sakitlah seluruhnya.
Maka saya adalah salah satu anggota yg sering merasa lemah dan sakit..maka bantulah saya dlm menjadi hambaNya yang taat kepadaNya.*sebak*

Syukran jazilan..Jazakumullahu khoiron kathiron...

Thursday, September 3, 2009

Purdue...



Salam alaik!

Sudah hampir 2 minggu berada di perantauan, hati ini kadang kala sayu mengenangkan keluarga di Malaysia. Namun, demi mengejar cita2 ,kugagahkan juga hati ini...

Purdue padaku suatu tempat yang cukup indah, seindah PenciptaNya, Tuhan sekalian alam..
Pepohon yang rendang dan udara yang segar cukup mendamaikan hati..



bunga Indiana..


Purdue University


Bell tower


Azza & Aimi dalam perjalanan ke Follet's Bookstore


Walaupun masih berada di penghujung summer, namun,sejuknya mencengkam hingga ke tulang...Harini, aku memakai baju 2 lapis keluar rumah. Tidak sanggup rasanya hendak memakai sehelai sahaja...sejuk!

Di sini, banyak tupai yang comel2..Setiap kali aq hendak mendekati mereka pasti mereka melarikan diri...Haritu, aku dapat melihat seekor tupai sedang makan walnut di atas pokok...=)

Sewaktu hendak pulang ke rumah dari brownstone101, baru aq sedar akan kewujudan pokok epal berdekatan dengan kediaman kami..(tapi itu orang punya la)


Brownstone 101


Brownstone 500
apartmenku

dan beberapa hari lepas baru aq hafal benar jln ke kelasku, jika dulu mesti kena lihat peta je memanjang. Sejujurnya, aq mmg kurang arif tentang selok belok jalan di bumi Allah ini..Salah satu dr kelemahanku..huhu..

Kat sini, aq berpeluang memantapkan skill masakanku,walaupun xterror sgt sebelum ni..huhu..

Bread pudding

Choc chip

Apapun,harapanku agar keberadaanku di sini memberi manfaat kepada diriku, Islam agamaku,serta masyarakat amnya. insyallah..Ameen~!