Sunday, September 13, 2009

Solatlah kamu di mana2...

Salam..

Seperti manusia lain, iman saya sentiasa turun naik.
Boleh dikatakan saya belum matang sepenuhnya kerana sering terleka dengan hiburan. Lihat shj di Wisconsin, betapa banyak saya terleka namun saya berasa gembira. Dalam kealpaan saya, saya dapat membantu kawan melakukan solat dalam ketiadaan tmpt utk berwuduk n solat sebagaimana di Malaysia. Bukan saya hendak riak, tapi sekadar hndk berkongsi ilmu. Jika diikutkan rancangan kami utk menunggu dan balik menaiki bas selepas selesai membeli belah di West Town Mall, maka akan terlepaslah solat asar dan maghrib begitu sahaja dan kemungkinan terlambat berbuka puasa. Tapi, seperti kata pepatah, "if u wanna gain something, u have to lose something". Hal ini kerana, saya memboikot McD sejak bulan Januari 2009.tapi, dlm hal ini
kita kena utamakan yg utama. Alhamdulillah, saya membawa kompas dan sejadah. (saya
telah melakukan jama' taqdim)


Maka, mereka berwuduk di restoran McD dan solat di depan lake tidak jauh dr McD(tmptnya
agak terlindung dr pglihatan org). Seorang memesan makanan utk berbuka(mujur dia uzur), muslimin menunaikan solat asar manakala kami menunggu mereka selesai kerana saya perlu meminjamkan tudung dan stoking kepada rakan saya. Alhamdulillah, dia kata baru dia sedar kewajipan menutup aurat kerana memudahkan solat di mana shj kita berada. Maka,saya menunggu di dalam ladies sementara menunggu dia selesai menunaikan solat.
Alhamdulillah, hati sy berasa lega kerana dapat mengelakkan daripada meninggalkan solat=)
Kemudian, kami berbuka puasa bersama2...^_^

1 comment:

HaNiF said...

hamdillah..

tringat gmbr yg kamu edit about "what is your excuses?" tu..

solat lah di mana sahaja..

nnt di oversea,mungkin masyarakat malaysia yg blum biasa akan jumpa situasi mcm ni..