Thursday, November 18, 2010

segenggam tabah

tabahkanlah hati ini..
kepadaMu aku berserah..
ameen ya Rabb

Wednesday, November 17, 2010

tarbiyah diri

salam..

diri ini rasa sangat tension..dgn kerja rumah yg banyak,
juga amanah dan tanggungjawab daripada jawatan yang sy pegang sekarang,
selain poket yang kering.

semoga Allah permudahkan urusan saya.

Ameen

Wednesday, November 10, 2010

Gelaran-gelaran Sahabat Nabi


1. Sahabat Nabi yang digelar dengan Pendeta Umat dan Penterjemah Al Quraan?
Abdullah bin Abbas

2. Sahabat Nabi yang digelar dengan 'Sayid Fawares' Ketua Pahlawan Berkuda?
Abu Musa Al As'ary

3. Sahabat Nabi yang digelar dengan Pemegang Amanah Umat
Abu Ubaidah bin Al Jarrah

4. Sahabat Nabi yang dikenali sebagai Abu Masakin bapa orang-orang miskin?
Ja'far bin Abi Talib

5. Sahabat yang kehebatannya mampu menggegarkan Arasy Allah?
Saad bin Muaz seorang pembesar yang menyebabkan sebahagian besar
penduduk Yathrib (Madinah) memeluk Islam .

6. Sahabat Nabi yang teramat mustajab doanya?
Saad bin Abi Waqqas

7. Sahabat Nabi yang digelar sebagai Penyimpan Rahsia Rasulullah ?
Huzaifah bin Al Yamani

8. Sahabat yang dikenali sebagai 'Ghasel Malaikat " yang dimandikan oleh para Malaikat?
Hanzalah bin Abi 'Aamir

9. Sahabat Nabi yang gemar memakai kain pengikat kepala berwarna merah untuk berlagak terhadap musuh di jalan Allah?
Abu Dujanah


10.Sahabat Nabi yang digelar 'Dhahiyatul Arab' yang berotak geliga?
Amru bin Al 'Ash

11.Sahabat Nabi yang digelar 'Dzil Yadaein' si Dua Tangan?
Al Kherbaaq bin Bani Sulaim.

12. Sahabat Nabi yang panjang umur dan beliau akhir sekali wafat di kalangan Sahabat?
Anas bin Malik

13 Sahabat yang mana Nabi suka bergurau dengannya dan pernah memanggilnya ' wahai si fulan yang punyai dua telinga'
Anas bin Malik

14. Sahabat Nabi yang terakhir dapat melihat wajah Nabi sebelum wafatnya?
Quthum bin 'Abbas bin Abdul Muttalib

15. Sahabat Nabi yang meminum darah dari bekaman Nabi?
Abdullah bin Zubair.

16. Sahabat yang digelar sebagai 'Mirip dengan Malaikat'?
'Imran bin Al Hushoin

17. Sahabat yang hayatnya sebelum dan sesudah Islam mempunyai tempoh yang sama iaitu 60 tahun?
Hassan bin Tsabit

18. Sahabat yang digelar sebagai 'Abu Turab' si bapa tanah?
Ali bin Abi Talib

(sumber : http://ustfuadosman.blogspot.com/2010/05/uji-minda-gelaran-gelaran-sahabat-nabi.html)

Friday, June 4, 2010

Palestin

dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..


salam

Alhamdulillah, tanggal 27 Mei 2010, saya selamat berada di tanah air yang tercinta..
walau bagaimanapun beberapa hari selepas itu,31 Mei 2010, berlaku tragedi berdarah dalam kapal Mavi Marmara yang menempatkan para aktivitis majoriti warga Turki yang membawa bekalan kepada rakyat Gaza.

Sedih sungguh hati saya kerana Israel tetap berani menunjukkan taringnya dan melakukan kezaliman walaupun berada di perairan antarabangsa.

Namun, saya percaya ada hikmah di sebalik semua ini..

Kejadian ini walaupun mengorbankan para aktivitis yang tidak bersalah, sedikit sebanyak dapat membuka mata dunia tentang siapa sebenarnya Israel.
Semoga Allah menempatkan mereka yang syahid di tempat para syuhada..insyallah...

Jika ada yang hendak tahu lebih lanjut, boleh buka blog hilal asyraf dan ustaz hasrizal.

http://www.ms.langitilahi.com/
http://www.saifulislam.com/

Dalam blog hilal ada menceritakan tentang pengalaman aktivitis2 Malaysia yang mengikuti LifeLine4Gaza.

Dalam hal Palestin ini, demonstrasi sahaja tidak memadai. Demo memang perlu utk menyuarakan suara dunia yang tidak berpuas hati dengan tindakan zalim Zionis Israel.

Hal Palestin bukan sahaja masalah dunia (kemanusiaan) tetapi juga masalah umat.

Oleh itu, ubatnya hanyalah dengan membaiki umat Islam yang semakin sakit dan lemah.

Umat Islam iaitu diri saya dan kamu yang membaca juga semua manusia yang meyakini bahawa tiada Tuhan selain Allah, dan Nabi Muhammad pesuruh Allah perlu sedar akan hal ini..

Bak kata Hilal, sehari sahaja persiapan utk melenyapkan kebatilan dan kezaliman tidak cukup.
Kemenangan Islam hingga tersebar ke 2/3 dunia adalah kerana usaha Rasulullah dan para sahabat kita wahyu tentang Islam mula diperintahkan kepada Baginda.

Dalam Surah as-Saf pun Allah beri tips kemenangan :

"Sesungguhnya Allah mengasihi orang2 yang berperang bagi membela agamanya dalam SAF yang TERATUR rapi seolah-olah mereka sebuah bangunan yang kukuh." (as-Saf : ayat 4)

Rasulullah dahulu menyampaikan dakwahnya secara konsisten dan teratur. Lihatlah bagaimana cara penyampaian dakwahnya. Mula2 secara sembunyi, kemudian baru secara terbuka..

Jika disampaikan secara membuta tuli dan tiada strategi, sudah pasti Islam tidak akan tersebar luas.

Lihatlah juga siapa gurunya -Allah. Pencipta kita, Pencipta langit dan bumi.

Peperangan juga, bukan sekadar tawakal sahaja. Tawakal tanpa usaha pun tidak berjaya. Lihatlah Perang Uhud, tentara Muslimin kalah kerana tidak ikut pada arahan Rasulullah, tidak patuh pada arahan pemimpin, tidak ikut strategi kerana ingin berebut harta rampasan perang.

Lihatlah Perang menentang Nabi palsu, Musailamah al-Kazab oleh Ikramah anak Abu Jahal. Tentera Islam juga kalah teruk kerana tiada strategi yang mantap dan rapi kerana hanya yakin Allah akan membantu.

Akhirnya, tentera yang dipimpin Khalid al-Walid yang ditugaskan untuk menumpaskan Nabi palsu itu.

Walau bagaimanapun, Ikramah belajar daripada kesilapannya dan berazam untuk tidak kalah lagi pada peperangan seterusnya dan janji itu dikotakannya. Akhirnya dia mati syahid ketika menentang tentera Rom.

Kita sepatutnya beruntung kerana Allah membongkarkan rahsia kegemilangan dan kemenangan umat Islam dahulu untuk kita contohi dan ambil iktibar atas kekalahan mereka.

Namun, benarlah sabda Rasulullah,


"Kebaikan generasi pertama umat ini kerana adanya sifat
syahid dan keimanan yang kuat dan binasanya generasi akhir umat ini kerana
adanya sifat bakhil dan banyak berangan-angan."(riwayat Bukhari dan
Muslim)

Benarlah juga kata seorang penyair terkenal Mesir :


"Sesungguhnya sesuatu bangsa itu kuat dan
hebat kerana akhlaknya, jika rosak akhlak itu maka bangsa itu akan lenyap dan
hilang."


Hanya sedikit daripada kita yang sedar akan hal ini. Masih ramai lagi yang tenggelam dengan rancangan zionis-dengan syurga dunia rekaannya.

Kita seharusnya bangkit. Terus mentarbiyah diri, keluarga dan rakan2 dan membuka mata mereka agar sama2 membantu ke arah kemenangan Islam. Memang susah walaupun tidak mustahil untuk melihat kemenangan Islam dalam tempoh yang terdekat. Mungkin kita tidak sempat menyaksikannya. tetapi biarlah nama kita juga termasuk dalam golongan yang syahid kerana hendak mempertahankan agama yang suci ini..

banyak yang kita boleh buat.

-menasihati adik beradik terutama yang masih remaja
Alhamdulillah, beberapa hari lepas berjaya slow talk dengan adik sendiri, memberi tazkirah ringkas agar sentiasa hormati parents, belajar bersungguh2 etc.

-mengisi diri dengan ilmu2 dan tazkirah yang bermanfaat
sangat berguna utk menyuburkan iman dan rasa bertanggungjawab terhadap agama

-mengikuti isu semasa
khususnya isu Palestin

- menulis blog atau menulis utk majalah, akhbar untuk memberi kesedaran dan sharing kepada masyarakat

-membaca dan mendalami Quran, berzikir , qiam, berdoa

dan banyak lagi cara2 dan kaedah yang boleh dilakukan. niatkan segalanya kerana Allah =)

semoga pengisian kali ini bermanfaat dan membawa kebaikan pada masyarakat dan agama,.

insyallah..

wasalam =)

video

Saturday, April 24, 2010

pengalamanku

dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

salam semua..
Maaf kerana membiarkan blog ini bersarang dan berhabuk setelah sekian lama..
dek kerana kesibukan study + berprogram.
"yeke?"
tidak tepat sebenarnya.
sebab masa ada je kalau kita cari waktu n bersungguh2..
ada masa yg dibazirkan dgn berfacebook, chat di Yahoo! Messenger, tidur dsb..

Suka sy berkongsi kata2 masa yg sy ambil dr FACEBOOK rakan saya

"pergunakanlah dgn baik & jadikanlah aku bekalmu.sbb bila aku pergi,aku tidak akn pernah kembali hingga hari kiamat"-MASA-


Jadi, harini sy nak luangkan sedikit masa berkongsi pengalaman dan apa yang saya rasa sepanjang tak berblog ni..hehe

Bismillah..

Alhamdulillah, syukur padaNya kerana memberi peluang kpd saya utk menyertai pelbagai program.

Antaranya, Relay for Life(Cancer), Lafayette Urban Ministry Shelter Project(LUM), Big Sister Program, Midwest Games 2010, dan Boiler Blast.

tapi sy hanya hndk mengulas tntg Relay dan LUM Project krn khuatir post akan menjadi terlalu panjang.

Relay for Life ni utk minta donation utk org2 cancer. Selama lebih kurang sebulan kutipan dilancarkan. Alhamdulillah, donation daripada kawan2 Muslim sahaja mencecah $35o! Syukur padaNya. Dan ada 1 hari kitorg meRelay iaitu berjalan dlm satu bulan (seperti tawaf) dan bulatan itu tidak pernah putus dari 6pm hingga 6am. caranya, satu wakil dari setiap organization yg join mesti ada dlm bulatan itu. Jadi, kami ambil shif setiap 1 jam. Saya jaga tabling dan berjalan selang seli sehingga ke pukul 10 atau 11malam. rasa di hati spt mahu pulang tp bila fikir2 kembali, jika sy berada di situ, org akan nmpk keterlibatan Muslim dalam program ini. (lagi2 sy bertudung & solat di situ) Ini pun satu dakwah juga. Maka, sy berada di situ hingga jam 4 pagi shj dek kerana terlalu ngantuk dan penat.

Ada satu rakan sy yang concern bertanya kpd saya knp join Relay? lebih baik kutip donation utk Palestin daripada Relay. betul. rakan2 sy yg Muslim byk join utk Palestin, mrk boleh buat kutipan donation. Relay ini, sy lihat sungguh sedikit Muslim yg menyertainya. Hanya sy yg brtudung malam itu. Alhamdulillah, rakan2 sy , Aisyah dan Jasmina dtg sebentar utk menemani saya. Jadi, sy melihat peranan sy sbg wakil orang Islam bahawa kami juga CONCERN.

Dan mungkin juga boleh menghilangkan persepsi negatif mereka(seperti terrorism) terhadap Islam. kerana jika Muslim itu terrorist, knp sy kisah dan bersusah payah utk mengutip derma utk pesakit cancer di US? sungguh xlogikkan?

Semoga ini juga menjadi dakwah dan usaha sy diterima Allah. insyallah.


LUM project ni pula utk homeless people di area West Lafayette ni. Ini usaha MSA(Muslim Student Association) utk menyampaikan dakwah through donation. alhamdulillah, kutipan mencecah $1000++. dan sekali lagi, sy berjaya mengutip hingga $450! Allahuakbar!!
Terharu sungguh sy pada sahabat2 sy. Mudah sungguh mereka menginfakkan harta di jalanNya.
Saya hanya ulas sedikit shj tntg program ini dan mereka terus menderma.

Ada seorg rakan saya di Minnesota. sungguh bersungguh2 sekali dia. Walaupun tiada paypal, tetap mencari rakan yg punya paypal. Pabila kawan itu tidak arif menggunakan paypal, dicari pula rakan yg lain dek kerana nak menderma demi Islam. dan masyaallah, dermanya pula derma yg bukan sedikit. Dia kata dia teringat penanda buku yg sy berikan kpdnya bertulis :

"Maka berlumba2lah kearah kebaikan."

Dia sungguh cemburu dan ingin menyertai saya dgn menderma. Betapa mulianya hatinya yg cemburu kpd org yg buat kebaikan(dgn niat hndk membaiki diri)
Alhamdulillah krn sy dikurniakan rakan spt itu.

Alhamdulillah, dlm satu malam shj (sebelum kutipan derma ditamatkan) sy berjaya mendapat $100+ daripada rakan Purdue, Wisconsin, Minnesota dan banyak lagi. Terima kasih sahabat2ku!

Kesimpulannya, apabila hendak menyertai sesuatu program, walaupun non-islamic, kita boleh menjadikannya islamic dgn niatkan hanya keranaNya sbg dakwah. insyallah.

"Jauhilah diri ini dari riak.ameen."

Friday, April 2, 2010

Donations

in the Name of Allah the Most Gracious the Most Merciful..

Today's post is about donation.

I'm collecting donations for these two programs.

1) NSCS Relay for Life to help the cancer victims.

If u'd love to donate, just click at my profile http://www.facebook.com/profile.php?ref=profile&id=1615335439 and click SUPPORT ME in the Relay for Life box (it's only for $10 donation or more) . If u want to donate less than $10, pls donate through my paypal : azhar@purdue.edu .(Subject: Relay for Life donation)



2) Lafayette Urban Ministry shelter(LUM) Project by MSA.
We're helping the homeless people by donating necessities for the homeless ppl through LUM. So, we really need money to buy those things. If u'd like to donate, pls donate through my paypal : azhar@purdue.edu .(Subject: LUM donation)

[make sure u choose personal & gift when u use paypal to avoid any fees]

If u've any question, do not hesitate to ask me. Thank you very much!! jazakallah khair! ^_^

p/s : No matter how much u donate, Allah will reward u as long as u do it for the sake of Allah and for the sake of Islam, insyallah. May Allah grant us jannah, ameen. Pls spread the words coz if others donate as well, insyallah u'll get the reward for asking ppl to do good deeds. As simple as that. Masyallah!!

The likeness of those who spend their wealth in Allah’s way is as the likeness of a grain which groweth seven ears, in every ear a hundred grains. Allah giveth increase manifold to whom He will. Allah is All-Embracing, All-Knowing. [2:261]

Saturday, March 20, 2010

Motivasi: Memberikan Kemaafan

Maafkanlah. Sesungguhnya memaafkan itu sangat mulia dan menyenangkan jiwa.

Maafkanlah. Sesungguhnya memaafkan itu sangat mulia dan menyenangkan jiwa.

~ picture by xxkiriku


Dendam ibarat virus+bom jangka pada masa yang sama. Ia adalah virus yang menghakis kebahagiaan hati, juga bom jangka yang akan meledakkan kemarahan dan menghancurkan harmoni.

Dendam biasanya bermula dengan marah. Rasa tidak puas hati. Akhirnya syaitan menyalutnya dengan benci. Kadangkala, suasana ini bermula dengan posisi kita sebagai pesalah. Kita tidak puas hati ditegur. Kita timbulkan 1001 alasan untuk membuatkan teguran itu sesuatu yang perlu kita marahkan. Kadangkala, suasana ini bermula dengan posisi kita sebagai tidak bersalah. Tiba-tiba ada orang aniaya kita, dan melakukan sesuatu yang buruk pada kita atau sengaja membuatkan kita marah. Maka kita timbulkan 1001 alasan untuk membuatkan situasi itu sebagai lesen untuk menghamburkan amarah.

Mungkin kita akan rasa puas hati lepas marah-marah sebentar. Tetapi, ia memberikan luka yang dalam. Baik kepada yang dimarahi, atau kita sebagai pemarah.

Sebab itu, Islam menganjurkan bermaafan.

Sebab dengan kemaafan, hati manusia itu akan bahagia.

Bukan mudah

Memang tidak mudah. Kita akan rasa diri kita dipijak. Kita akan rasa bahawa kitalah yang kalah. Kita akan rasa bahawa dengan memaafkan maka kita kelihatan seperti pesalah.

Kita rasa bahawa: “Dia salah, maka dia kenalah merana atas kesalahannya”

Bukan mudah memaafkan. kita sedar, yang menghadang antara memaafkan dengan tidak adalah sebuah tembok bernama Ego.

Tetapi, apakah jalan ke arah kebahagiaan itu mudah-mudah sentiasa?

Tidak. Ia memerlukan pengorbanan.

Maka, untuk mendapat ketenangan hati dari tindakan memaafkan orang ini, kita perlu mengorbankan ego kita.

Kita percaya bahawa, Allah akan memberikan kita sesuatu yang lebih baik, apabila kita memaafkan sesiapa yang menganiaya kita.

“…dan hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu; tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.” Surah An-Nuur ayat 22.

Ganjarannya adalah keampunan Allah. MasyaAllah… hanya dengan memaafkan.

Tidakkah ganjaran itu sangat besar berbanding kesakitan jiwa memendam amarah?

Memaafkan, jiwa tenang, tubuh sihat

Memaafkan mempunyai khasiat yang banyak. Selain menjaga hubungan harmonis antara sesama manusia, ia juga mengetuk kesedaran jiwa akan kesalahan diri sendiri terhadap orang lain.

Sebagaimana Rasulullah SAW yang amat pemaaf, sifatnya itu mengetuk kesedaran pada ramai musuh-musuhnya. Kita dapat melihat betapa besarnya peribadi Rasulullah SAW apabila baginda memaafkan seluruh kaum Musyrikin Makkah ketika peristiwa Fathu Makkah.

Harun Yahya pula, ada menyatakan bahawa, dengan memberikan kemafaan pada orang lain, ini akan membantu kesihatan. Dua buku karangan orang bukan Islam, telah menyokong pendapat ini. Buku yang pertama adalah: Forgive for Good by Dr Federic Luiskin dan Forgiveness by Healing Current Magazine. Kedua-dua buku ini menyatakan betapa memaafkan itu dapat mengurangkan stress, dan mengekalkan kemudaan. Kedua-dua buku ini juga menyatakan bahawa, menyimpan dendam, menahan kemaafan adalah mampu merosakkan sistem tubuh. Hal ini kerana, apabila mansuia berterusan marah, maka kitar suhu tubuh dan peraliran darahnya menjadi tidak teratur dan tidan seimbang.

Islam sebagai satu cara hidup, yang diturunkan oleh Allah SWT yang Maha Mengetahui, ternyata telah merungkai perkara ini terlebih dahulu. Sebab itu, kita dapat melihat betapa tenangnya kehidupan Rasulullah SAW dan para sahabat, apabila mereka sentiasa memaafkan dan tidak pula berdendam.

Mereka tidak terjun merosakkan hati dan diri mereka dengan memanjangkan perkara yang tidak sihat.

“Dan hamba-hamba (Allah) Ar-Rahman (yang diredhaiNya), ialah mereka yang berjalan di bumi dengan sopan santun, dan apabila orang-orang yang berkelakuan kurang adab, hadapkan kata-kata kepada mereka, mereka menjawab dengan perkataan yang selamat dari perkara yang tidak diingini;” Surah Al-Furqaan ayat 63.

Adakah memaafkan itu menghalalkan perbuatan salah?

Bila kita memaafkan seorang pencuri, apakah kita menghalalkan tindakannya mencuri? Bila kita memaafkan seorang yang menganiayai kita, apakah kita menghalalkan tindakannya menganiayai kita?

Tidak. Perbuatan salah itu tetap salah.

Adakah memaafkan itu bermaksud tidak menegur?

Tidak. Kita tetap menegur.

Beza orang yang memaafkan menegur, dengan orang yang marah-marah menegur, orang yang memaafkan itu lebih bersih tegurannya. Dia tidak bersalut emosi yang melampau. Dia menegur memang betul-betul kerana dia faham tanggungjawabnya untuk menegur.

Apakah memaafkan ini bermaksud kita tidak boleh marah?

Tidak. Kita boleh marah. Tetapi bagaimanakah marah yang sebenarnya? Terbina di atas apakah kemarahan kita? Semestinya kita marah pun, mengikut neraca Allah SWT.

Memaafkan adalah untuk kita sebenarnya. Dengan memaafkan, bermakna kita sedang taat kepada Allah SWT. Memaafkan, bermakna kita sedang berusaha menaga jiwa kita.

Syaitan, menjadikan amarah manusia, sebagai kuda tunggangannya.

Penutup: Pilihan kita.

Kita sebagai manusia, diberikan pilihan untuk berikhtiar. Maka, kita tidak dipaksa untuk memaafkan mahupun untuk tidak memaafkan. Kita yang pilih.

Namun, setiap pilihan ada konsikuensinya yag tersendiri.

Apakah tidak memaafkan itu memberi manfaat yang besar pada diri kita, dan juga pada orang lain? Apakah memaafkan itu memberikan mudarat yang besar pada diri kita dan juga pada orang lain?

Sebab itu, dalam membuat pilihan, sebaiknya kita mengambil neraca Allah SWT. Kita tidak mengetahui, tetapi Allah SWT Maha Mengetahui.

“Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya ada di antara isteri-isteri kamu dan anak-anak kamu yang menjadi musuh bagi kamu; oleh itu awaslah serta berjaga-jagalah kamu terhadap mereka. Dan kalau kamu memaafkan dan tidak marahkan (mereka) serta mengampunkan kesalahan mereka (maka Allah akan berbuat demikian kepada kamu), kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” Surah At-Taghabun ayat 14.

“Dalam pada itu (ingatlah), orang yang bersabar dan memaafkan (kesalahan orang terhadapnya), sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat (melakukannya).” Surah Asy-Syu’ara ayat 43.

“Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa;(Siapakah orang-orang yang bertaqwa?) Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik” Surah Ali Imran ayat 133-134.

Justeru, pilihan di tangan kita.

Memaafkan, atau tidak memaafkan.

(dipetik daripada blog Hilal Asyraf : http://ms.langitilahi.com )

Friday, February 26, 2010

Relay for Life Donations to help fighting cancer

In the name of Allah the Most Gracious the Most Merciful

Salam and hi!
I'm participating in the Relay for Life to fight for cancer. As we all know, cancer is one of the life threatening disease in the world. We are so thankful as we are not one of the victims. One of our ways to show our grateful to our Creator is by helping the victims by any means. Donation is a great way to help as we are all busy with our life.

Remember "What goes around, comes around?" If we help others, insyallah(with God's will), Allah will help us too. Maybe by saving us from getting cancer or made our life easier. Who knows, right?

Since the donation through "Support me" in my facebook only allows us to donate more than $10, so, I encourage the donors who wanted to give less than $10 to give the donations through my paypal account : azhar@purdue.edu and in the message box, write : Relay for Life donation. Insyallah, I'll donate all your money honestly. U can count on me. (I understand because as a student, $10 is like a large amount of money)

If u would love to donate more than $10, u can donate straight through my facebook or through this link :

https://secure3.convio.net/tacs/site/Donation2?idb=1682624545&df_id=1007664&FR_ID=21333&1007664.donation=form1&PROXY_ID=14325657&PROXY_TYPE=20&JServSessionIdr004=ysfx94aog1.app324b

I hope that my participation in this Relay for Life and your contributions could represent the beauty of Islam and to show that Islam is a religion that practice helping each other and peace, insyallah.
Thank you very much! Jazakumullahu khoiron kathiron. May Allah bless you. ^__^

p/s : No matter how much u donate, Allah will reward u as long as u do it for the sake of Allah and for the sake of Islam, insyallah. May Allah grant us jannah, ameen.

The likeness of those who spend their wealth in Allah’s way is as the likeness of a grain which groweth seven ears, in every ear a hundred grains. Allah giveth increase manifold to whom He will. Allah is All-Embracing, All-Knowing. [2:261]

Wednesday, February 24, 2010

Padang Mahsyar(zikr maut)

dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
Alam Mahsyar..:


1. Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yg lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yg tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

2. Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya “Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?” Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya “Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa”. Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

3. Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

4. Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yg kembang membesar dari biji benih.

5. Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

6. Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

7. Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

8. Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah Ta’ala. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

9. Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

10. Terdapat satu kolam ( حوض ) kepunyaan Nabi Muhammad s.a.w. bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

11. Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

1. Pemimpin yang adil.
2. Orang muda yang taat kepada perintah Allah.
3. Lelaki yang terikat hatinya dgn masjid.
4. Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.
5. Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata "Aku takut pada Allah".
6. Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).
7. Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

12. Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara "pergilah berjumpa dengan para Nabi". Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah Ta’ala. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah saw. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

13. Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad s.a.w. ke hadrat Allah Ta’ala. Lalu diperkenankan doa baginda.

14. Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga ‘Arasy itu tiba dibumi.

15. ‘Arasy ( عرش ) ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

16. Kursi ( كرسي ) iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari ‘Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

17. Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & ‘Atid / Kiraman Katibin.

18. Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing-masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

19. Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad s.a.w., dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

20. Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

21. Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

22. Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad s.a.w. dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

23. Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

24. Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata-kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta’ala dengan Maha Bijaksana.

25. Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

26. Syafaat Nabi Muhammad s.a.w. di akhirat :
a. Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.
b. Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.
c. Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.
Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah Ta’ala.
27. Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

28. Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

29. Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

30. Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.

semoga kita dpt mengambil manfaat & iktibar drpdnya insyallah..
Ya Allah, jauhilah hamba2Mu drpd azab seksa kubur n api neraka dan tmptkanlah kami di syurga bersama2 dgn org yg beriman insyallah..ameen

dikongsi drpd seorang rakan, Asilah drpd email (penulisnya berkemungkinan bernama Ayu)

Sunday, February 21, 2010

new blog

In the name of Allah the Most Gracious the Most Merciful

Salam. Alhamdulillah, I manage to open another blog. Feel free to visit and share your thoughts.
Thank you.

www.futureboilermaker.wordpress.com

Thursday, February 11, 2010

I miss her..

dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

Saya hanya ingin menyatakan kerinduan kpd seorang sahabat sy yg berada di Malaysia.

"I miss u Nabiha.."

Semoga kita dapat bertemu lagi..

Saturday, February 6, 2010

sharing from rosdiana=)


Seorang guru sufi mendatangi seorang muridnya ketika wajahnya
belakangan ini selalu tampak murung.

"Kenapa kau selalu murung, nak? Bukankah banyak hal yang indah di
dunia ini? Ke mana perginya wajah bersyukurmu?" sang Guru bertanya.

"Guru, belakangan ini hidup saya penuh masalah. Sulit bagi saya untuk
tersenyum. Masalah datang seperti tak ada habis-habisnya," jawab sang
murid muda.

Sang Guru terkekeh. "Nak, ambil segelas air dan dua genggam garam.
Bawalah kemari. Biar kuperbaiki suasana hatimu itu."
Si murid pun beranjak pelan tanpa semangat. Ia laksanakan permintaan
gurunya itu, lalu kembali lagi membawa gelas dan garam sebagaimana
yang diminta.

"Coba ambil segenggam garam, dan masukkan ke segelas air itu," kata
Sang Guru. "Setelah itu coba kau minum airnya sedikit."
Si murid pun melakukannya. Wajahnya kini meringis karena meminum air
asin.

"Bagaimana rasanya?" tanya Sang Guru.

"Asin, dan perutku jadi mual," jawab si murid dengan wajah yang masih
meringis.

Sang Guru terkekeh-kekeh melihat wajah muridnya yang meringis
keasinan.

"Sekarang kau ikut aku." Sang Guru membawa muridnya ke danau di dekat
tempat mereka. "Ambil garam yang tersisa, dan tebarkan ke danau."
Si murid menebarkan segenggam garam yang tersisa ke danau, tanpa
bicara. Rasa asin di mulutnya belum hilang. Ia ingin meludahkan rasa
asin dari mulutnya, tapi tak dilakukannya. Rasanya tak sopan meludah
di hadapan mursyid, begitu pikirnya.

"Sekarang, coba kau minum air danau itu," kata Sang Guru sambil
mencari batu yang cukup datar untuk didudukinya, tepat di pinggir
danau.



Si murid menangkupkan kedua tangannya, mengambil air danau, dan
membawanya ke mulutnya lalu meneguknya. Ketika air danau yang dingin
dan segar mengalir di tenggorokannya, Sang Guru bertanya
kepadanya, "Bagaimana rasanya?"

"Segar, segar sekali," kata si murid sambil mengelap bibirnya dengan
punggung tangannya. Tentu saja, danau ini berasal dari aliran sumber
air di atas sana. Dan airnya mengalir menjadi sungai kecil di bawah.
Dan sudah pasti, air danau ini juga menghilangkan rasa asin yang
tersisa di mulutnya.

"Terasakah rasa garam yang kau tebarkan tadi?"

"Tidak sama sekali," kata si murid sambil mengambil air dan
meminumnya lagi. Sang Guru hanya tersenyum memperhatikannya,
membiarkan muridnya itu meminum air danau sampai puas.

"Nak," kata Sang Guru setelah muridnya selesai minum. "Segala masalah
dalam hidup itu seperti segenggam garam. Tidak kurang, tidak lebih.
Hanya segenggam garam. Banyaknya masalah dan penderitaan yang harus
kau alami sepanjang kehidupanmu itu sudah dikadar oleh Allah, sesuai
untuk dirimu. Jumlahnya tetap, segitu-segitu saja, tidak berkurang
dan tidak bertambah. Setiap manusia yang lahir ke dunia ini pun
demikian. Tidak ada satu pun manusia, walaupun dia seorang Nabi, yang
bebas dari penderitaan dan masalah."

Si murid terdiam, mendengarkan.

"Tapi Nak, rasa `asin' dari penderitaan yang dialami itu sangat
tergantung dari besarnya 'qalbu'(hati) yang menampungnya. Jadi Nak, supaya
tidak merasa menderita, berhentilah jadi gelas. Jadikan qalbu dalam dadamu itu
jadi sebesar danau."

Thursday, February 4, 2010

apa nak buat bila non-Muslim bg salam?

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Assalamu'alaikum

Tentang persahabatan dengan non Muslim, benar... Islam tidak melarang. Lanjutkan persahabatan akhwat, tapi harus tahu batasan2nya.

Tentang Menjawab Salam :

Bila ada seorang kafir yang mengucapkan salam kepada kita (orang muslim),
misal dengan 'Assalamu'alaikum' atau 'Assalamu'alaikum wa rahmatullah' atau
'Assalamu'alaikum wa rahmatullah wa barakatuh' dengan ucapan yang fasih,
benar dan tidak bermaksud mengolok-olok, maka harus kita jawab juga dengan
ucapan yang lebih baik atau setidaknya yang sama.
yaitu

'Wa'alaikum SALAM' atau 'Wa'alaikum salam wa rahmatullah' atau 'Wa'alaikum
salam wa rahmatullah wa barakatuh'..

Ada penjelasan yang bermanfaat dari Ustadz Abdul Hakim dalam masalah ini
yaitu di Al Masaa il jilid 7 Masalah ke 178 "Kewajiban Menjawab Salam".
Beliau membawakan ayat berikut :

"Dan apabila kamu dihormati dengan suatu penghormatan, maka balaslah
penghormatan itu dengan yang lebih baik, atau balaslah (dengan yang serupa).
Sesungguhnya Allah memperhitungkan segala sesuatu." (QS. An Nisaa' : 86).

Kemudian berkata beliau
"Dan dari ayat yang mulia ini pun dapat dikeluarkan hukum: Bahwa menjawab
salam orang orang kafir yang mengucapkan salam kepada kita dengan salam
islami dengan FASIH dan dengan maksud MENGHORMATI dan memuliakan kita, bukan
untuk MENGEJEK atau mengolok-olok kita, maka hukumnya wajib bagi kita
menjawab salam mereka sebagaimana perintah Allah di atas yang bersifat UMUM
dan MUTLAK." (Abdul Hakim bin Amir Abdat, Al Masaa il Jilid 7, Darus Sunnah,
Jakarta, Cet. I, Oktober 2006, hal. 39).

Kemudian al Ustadz membawakan beberapa hadits lengkap dalam masalah ini
sehingga bisa dilihat sebab sebabnya. Salah satunya adalah ini:

Berkata Hisyam bin Zaid bin Anas bin Malik: Saya pernah mendengar Anas bin
Malik berkata: Seorang Yahudi pernah lewat dihadapan Rasulullah
Shallallahu'alaihi wa sallam lalu dia mengucapkan (salam dengan ucapan): AS
SAAMU' ALAIKA. Maka Rasulullah Shallallahu'alaihi wa sallam menjawabnya:
"WA'ALAIKA. Kemudian Rasulullah Shallallahu'alaihi wa sallam bersabda
(kepada para Shahabat): "Tahukah kamu apa yang dia ucapkan? Dia mengucapkan
(salam kepadaku dengan ucapan): AS SAAMU'ALAIKA."
Para shahabat bertanya: "Wahai Rasulullah, bolehkan kami membunuhnya?
Beliau menjawb: "Jangan! (Tetapi) apabila Ahlul Kitab memberi salam kepada
kamu maka jawablah: "WA'ALAIKUM (saja)."
(HR. Bukhari no. 6926).

Perlu diketahui bahwa ucapan Yahudi tersebut adalah AS SAAMU yang artinya
KEMATIAN. Jadi AS SAAMU' ALAIKA artinya KEMATIAN atas kamu. Jadi Yahudi
tersebut tidak mengucapkan dengan benar ucapan salam yang kaum muslimin
ucapkan.

Kemudian Ustadz Abdul Hakim melanjutkan,
"Dari beberapa riwayat shahih di atas dapatlah kita mengetahi dengan jelas
sekali SEBAB SEBAB Nabi yang mulia Shallallahu'alaihi wa sallam telah
memerintahkan para shahabat untuk menjawab salamnya orang orang Yahudi
dengan ucapan: WA 'ALAIKUM atau WA'ALAIKA saja tanpa tambahan SALAM dan
seterusnya. Yaitu yang menjadi penyebabnya: Apabila mereka memberi salam
kepada Nabi Shallallahu'alaihi wa sallam dan para shahabat mereka
mengucapkan AS SAAMU 'ALAIKA atau AS SAAMU 'ALAIKUM. Sedangkan arti dari AS
SAAMU adalah MATI atau Kematian. Oleh karena itu Nabi yang mulia
Shallallahu'alaihi wa sallam bersama para shahabat mencukupi menjawab salam
mereka dengan ucapan yang SAMA dengan apa yang telah mereka ucapkan yaitu :
WA'ALAIKA atau WA'ALAIKUM saja. Yakni ATASMU atau ATAS KAMU JUGA KEMATIAN."
(Idem hal 45).

Kemudian Ustadz Abdul Hakim melanjutkan lagi,
"Ini. Kemudian setelah kita mengetahui sababul wuruudil hadits dapatlah kita
mengeluarkan hukumnya -karena hukum itu beredar bersama 'illat atau
sebabnya, maka apabila telah hilang 'illatnya dengan sendirinya hukum
tersebut kembali kepada asalnya- yaitu: Kewajiban menjawab salam manusia
hatta dia orang kafir atau musyrik, apabila mereka mengucapkan salam kepada
kita dengan SALAM ISLAMI YANG FASIH dan dengan maksud menghormati kita dan
bukan dengan lafazh AS SAAMU seperti yang pernah diucapkan orang orang
Yahudi kepada Nabi Shallallahu'alaihi wa sallam dan para shahabat. Karena
'illat atau sebab yang menyebabkan Nabi Shallallahu'alaihi wa sallam
memerintahkan para shahabat untuk menjawab salamnya orang orang Yahudi
dengan jawaban WA'ALAIKUM atau WA'ALAIKA saja telah HILANG atau tidak ada.
Yakni ketika mereka memberi salam kepada kita dengan salam islami yang fasih
yaitu AS SALAAMU 'ALAIKUM, atau ASSALAMU 'ALAIKUM WA RAHMATULLAH, atau
ASSALAMU'ALAIKUM WA RAHMATULLAH WA BARAKATUH, maka kewajiban kita menjawab
salamnya dengan jawaban yang sama atau yang lebih baik sebagaimana perintah
Allah Jalla Dzikruhu. Karena tidak ada alasan bagi kita untuk TETAP menjawab
salamnya dengan ucapan WA'ALAIKUM atau WA'ALAIKA saja setelah 'illat yang
ada dihadits tersebut hilang atau tidak ada." (Idem hal. 45-46).

Demikian semoga bermanfaat.

Wassalamu'alaikum
(hasil tulisan Winarto Serius)

Monday, February 1, 2010

mari kita main masak2!

dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Alhamdulillah,
just nak kongsi pengalaman masak2 di sini...

Rindu nak makan masak lemak cili api. (rindu Msia kot..masakan nogoghi..)
So, td try la masak masakan ni buat pertama kali.
alhamdulillah, jadi n sedap lak tu(puji diri sndri)haha


gmbr ambil dr internet..

semalam masak sup telur, pn alhamdulillah, mcm ok je..hehe^__^


gmbar ni pun ambil dr internet..

nak kongsi lagi lah..
kelmarin mira bake roti puding..ade org komen sedap..^__^


ha..ni la dia..

weekend lak goreng pizza roll(tp ni yg instant je la)



sedapla..dlm dia ade cheese..


indulge it with hersheys..nyummy!


lin's

muffin ni lin (housemate) yg buat

so, mama abah, wait for me in Malaysia ye?
anak mama ni da pandai masak sikit2
nnt mira tolong masak insyallah ok??

p/s : Amir jgn jeles..mira pn da pndai masak mcm Amir gak..hehe

Sunday, January 24, 2010

Melayu bebaskan Palestine?

dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

website hilal asyraf ni ceritakan tntg org Jordan yg meletakkan kepercayaan pd org Melayu Muslim utk menjatuhkan Yahudi dan membebaskan Palestine suatu hari nnt..

Mereka percaya Malaysia adalah negara Islam yang maju n membangun dan diorg sgt respect pd kita..

Seharuskan kita menghargai kepercayaan ini dan menjadikan angan2 ini menjadi suatu realiti insyallah...

Kelak , kita tidak menjadi org2 yg rugi insyallah..
Semoga sharing ini bermanfaat dan menaikkan semangat jihad dalam diri insyallah..

http://ms.langitilahi.com/perkongsian-malaysia-dipuji-khatib-di-jordan/

"Sungguh, kami telah menciptakan manusia berada dalam susah payah."(alBalad:4)

Perjuangan ni mmg amat sukar tp beruntunglah org2 yg berjualbeli dgn Allah..
Semoga kita akan diganjari syurga..ameen~

Friday, January 22, 2010

demi masa~

in the name of Allah the Most Gracious the Most Merciful~



subhannallah!!

u've got to HEAR this!!

tafseer of surah al-asr (by Nouman Ali Khan)
http://bayyinah.com/podcast/2010/01/19/103-asr-part-1/

Thursday, January 21, 2010

bahasa jiwa bangsa?

dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..



just terfikir hal ni..
nak sembang dengan kawan, masing2 tgh busy.

td mama call pula, lupa nak bgtau sbb tgh sibuk buat homework..

so, cerita kat sini shjlah ya..

komentar dan pendapat2 bernas amatlah dialu-alukan..

begini ceritanya..

saya major dlm actuarial science.
tapi kat Purdue University ni, dia wajibkan utk amek subjek statistics
jadinya, automatic bila graduate nnt akan ada double major, insyallah
ameen

lpstu, plan nak minor in management coz kene tambah lagi 1 or 2 subjek sbb byk jugak requirement utk subjek management..

then, kerana minat dlm language (arab salah satu daripadanya), so bercita2 nak minor in arabic jugak

planning da mantap, memang sempat habis before graduate insyallah

tp, Allah Maha Menentukan...

skrg, kita tgk dulu apekah requirements utk dpt minor in arabic ni

red :not yet
orange : on the way
green : pass

ARAB :
101
102
111-communication (1credit)
112-communication (1 credit)
201
202
301
302
+ 9 credits more(3classes) probably in culture & literature

total dlm 29 credit hours which means bila graduate baru habis
sepatutnya skrg ambil 102 & 112 (lompat 111-lps kene interview) sbb 111 ni
kene ambil bersama2 dgn 101(tp sbb waktunya clash dgn class econ)

sbb sikit sgt yg ambil 112, class tu pn dibatalkan..
dgr2 cerita pulak, administration arab ni xbgus sgt
pernah skali bila kawan(junior year) nak minor in Arabic gak tp unavailable masa tu,
jadi dia pn mengcancelkan niatnya(wallahualam)
certain profs yg sgt bagus pn diberhentikan kerja-which we dont know why but kinda sad to hear that.

Macam x smpt..
then, terfikir lak, kita kalo boleh biar jadi all rounded person
which tahu sikit dlm semua perkara n mahir benar(tahu byk) dlm sesuatu bidang.

Kebetulan, mira mmg minat languages...
so, bila tadi Claire ckp psl French, terfikir pula,
what if mira troskan ambition utk kuasai bahasa2 asing..

so, instead of minor in Arabic(yg xyakin dpt ke x), boleh la mira bljr French, Chinese, Japanese, Korean, Spanish, etc
meaning ambil 1 or 2 courses each..

"what say you?"


mcm menarik!

so, by the time habis pengajian, dpt kuasai dalam 6-7 bahasa!!

arab insyallah akan ada kursus intensif di Malaysia..

kiranya, walaupun x dpt minor arab, tp dpt la fhm n bertutur dlm bahasa arab as well as other languages!!

perlu solat istikharah ni..
moga diberi petunjuk yg terbaik insyallah..

ameen~=)

p/s: jgn lupa bg komen n cdgn..TQVM!!

salam..

Wednesday, January 13, 2010

sharing is caring

dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang



S.H.A.R.I.N.G :
Whatever we possess becomes of DOUBLE value when we have the opportunity of sharing it with others."-Bouilly



ha...ingat lg x 2 perkara yg saya nak kongsi?

1)kisah Nabi yg sy dpt dr blog kwn sy
(dia pn ambil dr www.iluvislam.com)


Abu Laits as-Samarqandi adalah seorang ahli fiqah yang masyur. Suatu ketika dia pernah berkata, ayahku menceritakan bahawa antara Nabi-Nabi yang bukan Rasul ada menerima wahyu dalam bentuk mimpi dan ada yang hanya mendengar suara.

Maka salah seorang Nabi yang menerima wahyu melalui mimpi itu, pada suatu malam bermimpi, yang diperintahkan berbunyi,
"Esok engkau dikehendaki keluar dari rumah pada waktu pagi menghala ke barat. Engkau dikehendaki berbuat:

1. Apa yang engkau lihat
(hadapi) maka makanlah,
2. Engkau sembunyikan,
3. Engkau terimalah,
4. Jangan engkau putuskan harapan,
5. Larilah engkau daripadanya."


Pada keesokan harinya, Nabi itu pun keluar dari rumahnya menuju ke barat dan kebetulan yang pertama dihadapinya ialah sebuah bukit besar berwarna hitam. Nabi kebingungan sambil berkata,
"Aku diperintahkan memakan pertama aku hadapi, tapi sungguh aneh sesuatu yang mustahil yang tidak dapat dilaksanakan." Maka Nabi itu terus berjalan menuju ke bukit itu dengan hasrat untuk memakannya. Ketika dia menghampirinya, tiba-tiba bukit itu mengecilkan diri sehingga menjadi sebesar buku roti. Maka Nabi pun mengambilnya lalu disuapkan ke mulutnya. Bila ditelan terasa sungguh manis bagaikan madu. Dia pun mengucapkan syukur 'Alhamdulillah'.

Kemudian Nabi itu meneruskan perjalanannya lalu bertemu pula dengan sebuah mangkuk emas. Dia teringat akan arahan mimpinya supaya disembunyikan, lantas Nabi itu pun menggali sebuah lubang lalu ditanamkan mangkuk emas itu, kemudian ditinggalkannya. Tiba-tiba mangkuk emas itu terkeluar semula. Nabi itu pun menanamkannya semula sehingga tiga kali berturut-turut.

Maka berkatalah Nabi itu,
"Aku telah melaksanakan perintahmu." Lalu dia pun meneruskan perjalanannya tanpa disedari oleh Nabi itu, mangkuk emas itu keluar semula daripada tempat ia ditanam. Ketika dia sedang berjalan, tiba-tiba dia ternampak seekor burung helang sedang mengejar seekor burung kecil. Kemudian terdengarlah burung kecil itu berkata, "Wahai Nabi Allah, tolonglah aku."

Mendengar rayuan burung itu, hatinya merasa simpati lalu dia pun mengambil burung itu dan dimasukkan ke dalam bajunya. Melihatkan keadaan itu, lantas burung helang itu pun datang menghampiri Nabi itu sambil berkata,
"Wahai Nabi Allah, aku sangat lapar dan aku mengejar burung itu sejak pagi tadi. Oleh itu janganlah engkau patahkan harapanku daripada rezekiku."

Nabi itu teringatkan pesanan arahan dalam mimpinya yang keempat, iaitu tidak boleh putuskan harapan. Dia menjadi kebingungan untuk menyelesaikan perkara itu. Akhirnya dia membuat keputusan untuk mengambil pedangnya lalu memotong sedikit daging pehanya dan diberikan kepada helang itu. Setelah mendapat daging itu, helang pun terbang dan burung kecil tadi dilepaskan daripada dalam bajunya.

Selepas kejadian itu, Nabi meneruskan perjalanannya. Tidak lama kemudian dia bertemu dengan satu bangkai yang amat busuk baunya, maka dia pun bergegas lari dari situ kerana tidak tahan menghidu bau yang menyakitkan hidungnya. Setelah menemui kelima-lima peristiwa itu, maka kembalilah Nabi ke rumahnya.

Pada malam itu, Nabi pun berdoa. Dalam doanya dia berkata, "
Ya Allah, aku telah pun melaksanakan perintah-Mu sebagaimana yang diberitahu di dalam mimpiku, maka jelaskanlah kepadaku erti semuanya ini."

Dalam mimpi beliau telah diberitahu oleh Allah S.W.T. bahawa:

1. Engkau makan itu ialah marah.
Pada mulanya nampak besar seperti bukit tetapi pada akhirnya jika bersabar dan dapat mengawal serta menahannya, maka marah itu pun akan menjadi lebih manis daripada madu.

2. Semua amal kebaikan (budi)
, walaupun disembunyikan, maka ia tetap akan nampak jua.

3. Jika sudah menerima amanah seseorang, maka janganlah kamu khianat kepadanya.

4. Jika orang meminta kepadamu, maka usahakanlah untuknya demi membantu kepadanya meskipun kau sendiri berhajat.
5. Bau yang busuk itu ialah ghibah (menceritakan hal seseorang).
Maka larilah darpadai orang-orang yang sedang duduk berkumpul membuat ghibah.

Saudara-saudaraku, kelima-lima kisah ini hendaklah kita semaikan dalam diri kita, sebab kelima-lima perkara ini sentiasa sahaja berlaku dalam kehidupan kita sehari-hari.
Perkara yang tidak dapat kita elakkan setiap hari ialah mengata hal orang, memang menjadi tabiat seseorang itu suka mengata hal orang lain.

Haruslah kita ingat bahawa kata-mengata hal seseorang itu akan menghilangkan pahala kita, sebab ada sebuah hadis mengatakan di akhirat nanti ada seorang hamba Allah akan terkejut melihat pahala yang tidak pernah dikerjakannya. Lalu dia bertanya,
"Wahai Allah, sesungguhnya pahala yang Kamu berikan ini tidak pernah aku kerjakan di dunia dulu." Maka berkata Allah S.W.T., "Ini adalah pahala orang yang mengata-ngata tentang dirimu."

Dengan ini haruslah kita sedar bahawa walaupun apa yang kita kata itu memang benar, tetapi kata-mengata itu akan merugikan diri kita sendiri. Oleh kerana itu, janganlah kita mengata hal orang walaupun ia benar.

Ada sedikit penambahan di sini,

Hanya org bodoh shj menceritakan keaiban diri sndiri(sy pernah dengar dr sumber lain) dan jangan menceritakan keaiban org lain krn jika kita menutupi keaiban saudara kita, insyallah allah akan tutup keaiban kita di akhirat kelak.

2) lagu yg mengajak kita memuji Allah

Talib Al Habib: Kalimatan

video

http://www.youtube.com/watch?v=qMVLqtDQSe0

p/s : make sure pausekan lagu di ipod sebelah kanan sblum dgr lagu ni sbb takut overlap
bunyinya..syukran!=)

semoga bermanfaat..insyallah.=)

3hari selepas sekolah..

dengan nama Allah yang Maha Pemurah Maha Penyayang.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah. Hari ni, masuk hari ketiga persekolahan (walaupun belajar di uni still nak pggil sekolah)..bru trasa jiwa muda remaja..
semangat pemuda!!
hehe..

First day of school..hm...1st class lg da terlambat masuk dlm 5 minit..xtau la nape sem ni asyik masuk lambat je dlm 5 or 10minit...n everytime rase menyesal.

why?
ade 3 sebab di sini.
1)malu sbb dtg lmbt 2)gngu konsentrasi org lain 3)gagal menunjukkan model yg baik sbg seorg Muslim <-- ni yg pling penting
setiap kali lambat asyik fikir
"Astaghfirullah, camne nak tunjukkan Islam agama yg BEST kalau study pn x menepati waktu?"

Maybe sbb x dpt jaga waktu solat lg...
Alhamdulillah, tgh try x mo terlepas waktu solat..lg2 subuh..dugaan2...

Penah dgr la, org yg jaga waktu solat insyallah hidupnye teratur(berdisiplin)

So, mira, ape lagi, jaga waktu solat(solat awal waktu) and try to be on time if u cannot be early..

Show your respect to the prof n ur classmates.. Show that Islam is such a beautiful ad-deen

Insyallah mira, insyallah...

Okay..then, started to read quran from the beginning with the translation
Subhannallah! such beautiful ayaats in there!
"Have u read me from cover to cover?"
rugi..masa 18thn hidup di muka bumi ni x pernah tgerak nak bc quran translation cover to cover

Bila masa muktamar shaykh Umar tny sape pnh baca whole quran translation n bila xde sorg pn yg angkat tgn, beliau mula bersuara ,

"U all are the cream of the crops, the most intelligent students.but none of u read quran translation from cover to cover?! shame on you!shame on you! even the non-muslims who read some ayahs from the quran reverted to Islam..shame on you!"
tatkala itu, sy menundukkan pndgn ke lantai..sgt2 malu...

Alhamdulillah, permulaan yg baik bg tadarus..
baru bc dlm 7 m/s, byk ayat2 cinta dan peringatan drpd Allah.

antaranya..
2:2 <--Allah sbg petunjuk org bertakwa 2:22 <--jgn syirik 2:25 <--balasan syurga bagi org beriman 2:30 <-- manusia sbg khalifah 2:32 <--doa 2:40,41,47 <--tntg Bani Israil 2:42 <--kewajipan berdakwah 2:44 <--do as u said 2:45-46 <--minta pertolongan Allah dgn SABAR dan SOLAT 2:38 <--jgn takut n jgn bersedih hati jika kamu org benar
(bg yg konfius mn satu no surah & no ayat, yg 1st tu no. surah, 2nd baru no. ayat. jgn risau, dulu pn sy pernah konfius juga.sama2 belajar ye.. ^_^)

Subhanallah...alhamdulillah, syukran krn menganugerahi aku ilmuMu.
Semoga ianya dpt diamalkan..
krn ilmu tanpa amal ibarat pokok tanpa buah..<--pepatah arab


Which one do u prefer?

Alhamdulillah, bln ni da bersedekah,,walaupun x byk, moga ia dpt menolong di akhirat nnt. tujuan sy share ni bukan utk menunjuk2, tapi moga dgn perkongsian ini dpt membuka hati2 yg lain utk menginfakkan harta di jln Allah.insyallah

Saya suka 1 ayat quran tntg sedekah ni...setiap kali sedekah dkt masjid tu(online), dia akan bg ayat ni (albaqarah,ayat 261)

"Perumpamaan org yg menginfakkan hartanya di jalan Allah spt sebutir biji yg menumbuhkan 7 tangkai, pd setiap tgkai ada 100 biji. Allah melipatgandakan bg sesiapa yg Dia kehendaki, dan Allah Maha Luas, Maha Mengetahui"(2:261)
Allahuakbar!
bayangkan, kalau kita derma $1.
Bayangkan duit tu boleh membiak(bayangkn-percubaan mnjadi kreatif.;p)
so, $1 --> $7
lepastu setiap $1 tu membiak jd $100..
so, $1-->$7$-->$700

bayangkan setiap ranting pokok ni membuahkan duit..

agak2, kalau ada pokok $1 yg boleh keluarkn $700, mesti kita dah buat ladangkan?
Jadi, apa kata kita buat ladang tanaman pahala utk akhirat?
Memanglah x mudah..xde perkara dlm dunia ni yg mudah.

Nak tau x kenapa?
sbb, Allah da bgtau dlm quran, mmg Dia jadikan manusia utk bersusah payah.
tak percaya?

Cuba cek ,
3:186 2:214 90:4
"Sungguh, kami telah menciptakan manusia berada dlm susah payah"(90:4)

tapikan, dlm bersusah2 tu, Allah tenangkan kita,

Dia ckp, "Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan."(94:5-6)
Maha Penyayangnya Allah, dia pujuk balik kita supaya tidak mengalah dan setiap usaha kita tu walau sebesar biji sawi sekalipun, akan dibalas.
Ayat ni ada dlm surah al-Luqman

"(Luqman berkata),"Wahai anakku!Sungguh, jika ada (sesuatu perbuatan) sebesar biji sawi, dan berada dl batu atau di langit atau di bumi, nescaya Allah akan memberinya(balasan).Sesungguhnya Allah Maha Halus, Maha Teliti"(31:16)

Cakap psl sedekah2 ni, saya nak donate slightly worn shoes.
.
btw, this is not my shoes ye kwn2..

Sy ternmpk billboard tu masa jaulah muktamar haritu.
Walaupun ringkas, tapi cukup menarik perhatian dan dpt sampaikan msg dgn berkesan..
Gambar seorang kanak2 Afrika yg cukup comel dan url(www.giveshoes.org)
Rupa2nya, donate shoes ni bole kurangkn pencemaran alam sbb gam kat kasut tu bole mencemarkan alam.
Sekarang tgh cari camne nak donate sbb center yg pling dekat di Kokomo, bout 1jam dr sini.
So, tgh nak minta tlg dr Sarah (Pakistani) yg tinggal kat Kokomo.
Moga dipermudahkan urusan..ameen

Macam mana pulak dengan masakan?

Ni pun bukan masakan sy..ambil dr encik Yahoo.

Ha, bab ni mmg lemah sikit la..xdpt la kawin lg(gurau je..hehe)
masak asam pedas..terpedas...mn taknya, letak 4sudu serbuk cili babas
hirup pulak skali byk,
lepastu dah x keruan, tros capai susu, minum, alhamdulillah, Allah hilangkn pedas
Alhamdulillah juga, roommate memberikan pertolongan.
percubaan kali ke-3 yg not bad.Alhamdulillah
Learning takes time.

Bak kata Lin, cooking is an art.
So, jgn risau. Insyallah mira boleh!!
Mama abah, Amir , Akmal, Kholati, Kholi, K.Naja n semua,
insyallah balik summer nnt mira da boleh tlg masak..^__^
positive thinking =D


Nak sambung balik pasal ujian dari Allah,(tadi masakan tu iklan sebentar.hehe)

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Dia mendapat (pahala) daripada (kebajikan) yg dikerjakannya dan dia mendapat (seksa) dari (kejahatan) yg diperbuatnya...." (2:286)

tup..tup..lps tu,mcm2 mslh datang.

Tak boleh connect internet,
tak dpt register kaspersky sbb ade mcafee(yg xleh nak detect kat mana)
walau da cari mcafee removal tp x menepati syaratnya
xstudy lagi
xbeli buku lg
n mcm2 lg la...

frust..tp ni kan ujian Allah
"xkan sikit pn da mengeluh mira?"
Itulah ayat yg sering berlegar2 di minda dan meniti di bibir.
Allah nak tgk, betol ke mira btol2 mengimani ayatNya.

Kalau masa interview, kita x menepati ciri2, mesti da fail.
Ni, Allah ni, Tuhan yg cipta kita, seharusnya mira kenala lagi berhati..
jaga hati, jaga kata, jaga perlakuan
Insyallah boleh, insyallah..

and kwn2 ada share 1 lagu dan kisah nabi. tapi sbb post ni da pnjg sgt.
insyallah akan dipost sebentar lagi..so, stay tune okay??=)

semoga hari2 yg berikutnya lebih baik dan lebih indah..insyallah..^_^