Thursday, May 14, 2009

Ada apa dengan Bukit Cerakah?

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..

Sesampainya kami di bukit cerakah, kami menyewa basikal lalu berbasikallah kami ke taman haiwan.

Di sana, kami memberi makan potongan kecil lobak merah kepada landak2 yang comel. Sebenarnya, kami tidak tahu siapakah yang meletakkan carrot tersebut. Setelah kembali kerumah, barulah saya merasa bersalah kerana memberi landak2 itu makanan yg tidak diminta kebenaran terlebih dahulu.=(

Kemudian, kami menuju ke Rumah 4 Musim. Sekarang musim panas. Kerana hanya kami berdua sahaja di dalam rumah itu, maka bermacam2 gaya kami bergambar di depan kamera. Namun, biarlah ia menjadi tatapan kami sahaja..=)

Alhamdulillah, rasa puas bergambar di dalam rumah tersebut. Terdetik dalam hati ini betapa Allah Maha Pengasih terhadap hamba2nya. Pabila melihat keindahan ciptaan Tuhan, ketenangan bak air sungai mengalir dalam diri ini. Subhanallah!

Kami meneruskan kembara ke hadapan... Kerana menyangka jalan yang kami lalui akan menghala pulang, maka kaki kami mengikut rentak kayuhan...

Walaupun hati ini mula terbit rasa kurang enak, namun, saya pendam shj seorg diri..Ternyata telahan saya benar. Kami telah sampai kepada jln mati. Oleh itu, saya dan teman perlu berpatah kembali.

Jalan itu begitu sunyi menerbitkan rasa takut dalam hati. Saya segera mengalun bacaan ayat Quran dalam hati. Sesungguh, berpatah balik itu meletihkan kerana kami perlu mendaki bukit.

Kerana Allah memilih kami utk diuji, maka, monyet2 di atas pokok bersahut-sahutan sambil mengejar kami...

Rasa takut di hati hanya Allah yang tahu...

Berbekalkan tenaga yang sememangnya hampir habis, kami berhempas pulas mengayuh basikal dengan ayatul qursy yang tidak lekang drpd bibir.

Alhamdulillah, setelah agak jauh berbasikal, kami menyorong basikal hingga ke pondok yang kami berasa selamat berteduh di bawahnya.

Alhamdulillah, syukur kepada Allah kerana telah menyelamatkan kami daripada monyet2 liar terbabit. Tanpa pertolonganMu ya Allah, kami tidak tahu apa yang akan berlaku kepada hambaMu..

Akhirnya, kami bercadang utk terus pulang ke rumah.

Apapun, kami bersyukur kerana pengalaman tersebut insyallah dapat kami jadikan pedoman di masa hadapan. Ameen~!

No comments: