Thursday, May 14, 2009

Permata Islam

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..

Alhamdulillah, sempena summer sem ini saya diberi peluang utk membaca buku2 ilmiah spt kisah para khalifah dan para pejuang Islam spt Sultan Muhammad al-Fateh dan Khalifah Umar al-Khattab..

Selain itu , saya berpeluang membaca kisah Nik Nur Madihah yang merupakan pelajar cemerlang SPM 2008. Buku ini dipinjamkan oleh seorang rakan saya yang baik hati kerana ingin berkongsi mutiara2 berharga dlm buku tersebut.

Setelah saya teliti dan saya baca buku ini, saya dapati bahawa pada zaman sekarang amat sukar utk mencari gadis solehah seperti Nik Nur Madiha ini.
Gadis ini berupaya menyiapkan fizikal, mental dan rohaninya dalam mengharungi hidup yang penuh dgn dugaan.

Dilahirkan dalam keluarga yang miskin, Madiha tidak pernah berputus asa dalam menimba ilmu. Hal ini juga berkat nasihat ayahnya,

“Belajar jangan kerana hendak jadi doktor,peguam ,jurutera atau sebagainya, tetapi belajarlah kerana hendak menjadi orang yang cerdik.”

Lebih kurang begitulah nasihat ayahnya.
Apakah rahsia kejayaannya??

Sejak kecil lagi, beliau amat menghormati gurunya dan aktif bertanya dalam kelas andai kurang faham mengenai sesuatu perkara.

Walaupun ingin ke sbp ataupun mrsm, namun kerana hasrat bapanya yang menginginkan anak sulong ini menjejakkan kaki ke Maahad Muhammadi lil Banat, Kelantan, maka dituruti juga kemahuan ayahnya.

Berkat ketaatan seorang anak terhadap ibu bapanya, peribadi luhur Madiha berjaya dibentuk dengan persekitaran yang tidak tercemar oleh budaya barat yang merosakkan anak bangsa.
Beliau tidak pernah menangis di hadapan sesiapa kerana hanya Allah tempat dia mengadu sewaktu Qiamullail.

Beliau mula istiqamah melakukan solat malam dan puasa sunat isnin khamis pabila gurunya mendedahkan fadhilat mereka yang mengamalkannya.

Kerana kemiskinan yg menghimpit, puasa berjaya membantunya agar menabung dan meluangkan lebih masa utk belajar.

Apabila ditanya mengapakah beliau tidak bersekolah asrama? Beliau hendak membantu ibu dan menjadi tutor kepada adik2nya.

Beliau juga menekankan hablum minallah wa hablum minan nas (mnjaga hubungan sesama Allah dan menjaga hubungan sesama manusia)

Beliau amat mentaati ibu bapanya. Sekiranya beliau tidak bersetuju trhadap sesuatu perkara, beliau hanya mendiamkan diri dan tidak melawan.

Beliau juga amat menghormati guru. Sekiranya beliau merasai bahawa beliau telah melakukan kesalahan, maka beliau akan segera meminta maaf kpd gurunya.

Beliau akan pergi menemui gurunya semata2 kerana hndak brtanya khabar jika guru tersebut tidak mengajarnya pd hari tersebut.

Di sekolahnya, usrah telah berjaya membentuk peribadinya agar menjadi muslimah solehah dan pemimpin kerana beliau memegang jwtn naqibah(ketua).

Daripada gurunya, beliau mengetahui 3 amalan sunat yang diutamakan iaitu :
- Solat sunat subuh
- Puasa isnin dan khamis
- Berwuduk sebelum tidur

Beliau merahsiakan pengambilan 20 subjek dalam SPM daripada ibu bapanya krn bimbang mereka risau krn perlu membelanjakan wang utk kls tmbhn dan buku2.

Alhamdulillah, berkat pertolongan Allah disertai usaha beliau, ibu bapa dan guru2 serta kesabarannya menuntut ilmu, maka Allah ganjari usahanya dengan keputusan yg cmrlg iaitu

19 1A 1 2A =20 A!

Utk mengetahui dgn lebih lanjut, belilah buku “Catatan Hati Nik Nur Madiha” di kedai buku berdekatan anda. =)

Semoga kita semua dapat mengambil manfaat drpd kisahnya...Ameen~!

1 comment:

si panjang angan2 said...

dga2 nik nur madihah ske bce novel faisal tehrani..
heheh